De vernieuwde consumentenwet 2014

 29-04-2014  Nieuws en feiten

Zoals eerder op onze facebookpagina en twitter vermeld komt de vernieuwde consumentenwet al snel dichterbij. Voor 14 juni 2014 moet u uw webshop hebben aangepast en voldoen aan deze wet. Het gaat hier niet om een compleet nieuwe wet maar een aanpassing in met name de regeling bij Koop op Afstand.
Wat dat betekent voor u als webwinkel geven we hieronder aan;

Herroepingsrecht

  • De wettelijke bedenktijd gaat naar 14 kalenderdagen. En gaat pas in als de bestelling volledig is geleverd. Dus bij meerdere producten, als het laatste product is ontvangen.
  • Er moet een door de wetgever verstrekte recht van retour modelformulier beschikbaar gesteld worden voor het herroepingsrecht. Dit kan geleverd worden bij het product of in de bevestigingsmail. De consument mag deze gebruiken voor het retourneren, maar mag dit ook nog steeds doen via email. De consument heeft dan nog 14 dagen de tijd om de bestelling te retourneren. Het formulier aanpassen of velden toevoegen is niet toegestaan.
  • De webwinkel moet binnen 14 dagen na ontbinding van de koop, alle kosten vergoeden, dus ook de verzendkosten en administratiekosten. De retourkosten liggen bij de consument.
  • Indien het formulier niet beschikbaar is en/of de retourprocedure informatie ontbreekt, wordt het herroepingsrecht verlengt tot een jaar.
  • Beschadigde producten moeten ingenomen worden maar de webwinkelier mag de kosten van de schade in rekening brengen.
  • Uitproberen is toegestaan, mits de klant het niet echt in gebruik neemt en er gebruikssporen ontstaan.
  • Het uitpakken van het product is toegestaan indien dit netje gebeurd. Als de verpakking dit niet toelaat zijn de kosten voor de webwinkelier.
  • Uitzonderingen van herroepingsrecht
    • Reizen
    • Bederfelijke waar
    • Maatwerk
    • Losse kranten/tijdschriften
    • Diensten die geleverd worden binnen de wettelijke bedenktijd
    • Downloads, indien de klant aan heeft gegeven om de download binnen de 14 kalenderdagen te willen ontvangen, en dus afziet van het herroepingsrecht
    • Verzegelde producten ivm hygiëne

Informatieplicht

Voor de totstandkoming van de overeenkomst moet er in begrijpelijke en duidelijke taal informatie verschaft worden op de webshop over:

  • Informatie over het bedrijf
    • Naam van het bedrijf
    • Adres van het bedrijf (alleen een postbusnummer is niet voldoende)
    • Kamer van Koophandel nummer
    • BTW nummer
  • Informatie over de manier van betalen
  • Informatie over verzending en verzendkosten
  • Informatie over recht van retour.
    • Retourkosten
    • Retourprocedure
    • Retourformulier
  • Informatie over de bestelprocedure
  • Informatie over de Wettelijke garantie

Let op; bovenstaande informatie moet ook aan de klant verzonden worden in bijvoorbeeld de bevestigingsmail.

Productinformatie

Producten moeten duidelijk en volledig omschreven zijn, specificaties moeten kloppen en vermeld worden. Indien dit niet het geval is kan de klant aangeven dat die niet goed geïnformeerd is en recht heeft op retour.

Prijsvermelding

  • Vermeld duidelijk de totale prijs en bijkomende(verzend) kosten. Dus inclusief toeslagen.
  • Alleen de werkelijke transactiekosten mogen in rekening gebracht worden.
  • Zijn de kosten niet duidelijk vermeld, dan hoeft de consument deze ook niet te betalen.

Actie vanuit de consument

De consument moet zelf kunnen bepalen wat hij/zij aanschaft, dus geen reeds aangevinkt vakjes meer. De consument moet zelf actie ondernemen om iets aan te schaffen en geeft hierdoor toestemming voor de aankoop.

Bestelknop

De bestelknop moet duidelijk een bestelknop zijn en moet aangeven, dat door op de knop te klikken, de koper een overeenkomt aangaat met een betaalplicht. Dit kan bijvoorbeeld zijn; "Bestelling met betaalplicht". Indien dit niet gemeld wordt is de overeenkomst niet rechtsgeldig.

Betaalde telefoonnummers

Bestaande klanten moeten telefonisch contact op kunnen nemen tegen het lokale tarief. Het mag dan gaan over de gemaakte overeenkomst, bestellingen, klachten of retourrecht. In alle andere gevallen is dit niet verplicht.

Overtreding

Zoals gemeld zijn er diverse kostenposten als de bepalende regels worden overtreden. Dit kan leiden tot kosten voor de webwinkelier, voor retourzendingen, schade of een retourrecht van een jaar. Daarnaast wil de wetgever boetes opleggen bij overtredingen, deze boetes kunnen oplopen tot € 450.000,- of een omzet gerelateerde boete.