Een goede ranking van je webshop is tegenwoordig leading voor de omzet in de webwinkel.
Zonder zichtbaarheid in google, geen bezoekers en zonder bezoekers geen omzet.
We kunnen dus niet meer zonder Google. Of toch wel?
F... Google
Na de diverse updates van google hebben veel websites en webshops hun ranking verloren. Vooral diegene die hun linkbuilding hadden uitbesteed kwamen van een koude kermis thuis. Dus opnieuw zoekmachineoptimalisatie inzetten om de ranking weer terug te winnen.
We volgen netjes de perikelen van google om onze omzet te behouden. Google is leading en wij volgen.
Gelukkig heb ik geleerd om niet meteen de sloot in te springen als anderen dat deden. Er zijn dus wel degelijk andere manieren om aan een gezonde portie omzet te komen zonder een ranking in Google.
Onlangs werd dit bewezen door Retrofashion.be. Deze webshop startte in december en werd niet geïndexeerd door google. De marketingstrategie lag geheel ergens anders, namelijk bij Facebook.
Het product die Retrofashion levert is uitermate geschikt voor Social media. Door "normale" herkenbare productfoto's en een klein klikbudget voor advertenties op Facebook, behaalde deze webshop binnen 4 maanden meer dan 2800 likes, bijna 10.000 bezoekers per maand op de webshop en 4x zoveel bestellingen als begroot in het ondernemersplan. En dit allemaal zonder speciale acties of aansporing tot het "liken" en delen.
Wat zijn de alternatieven?
Voordat je aan alternatieven gaat denken, dien je eerst je webwinkel goed op orde te hebben. Zorg dus voor een goede conversie gerichte webshop. Zorg voor mogelijkheden om producten en bestellingen te delen. Integreer social media in de webshop en maak het jezelf gemakkelijk door een connectie te maken met je webshop en facebook.
Om je bezoekers te meten zorg je voor bezoekersstatistieken zoals Statcounter of Google Analytics (hebben we google toch nog nodig...) en een interessante statistieken programma als Addshoppers is ook erg welkom.
Zodra je shop zorgt voor een goede conversie, kun je er verkeer naar toe sturen. Google is in dit artikel geen optie dus informeren we je over de volgende alternatieven. Hierbij letten we een beetje op de kosten en beginnen we met de goedkoopste.
Social Media
Social media is gemakkelijk te integreren en zelf bij te houden. Het regelmatig posten van je producten of informatieve artikelen zorgt voor een groot aantal likes. Bij meer dan 1000 likes wordt het steeds gemakkelijker om dit aantal te behouden en verder te groeien. Doordat je producten op je tijdlijn staan is dit tevens een tweede uithangbord voor de verkoop van je producten.
Platformen
Het verder vergroten van het aantal uithangborden, doe je o.a. via; Pinterest, Kaboodle, Instagram of Google+. Bekijk ook de lijst met alle social media platformen, wellicht zit daar zelfs je doelgroep bij.
Promoot je producten ook via Twitter en via een Facebook store. Je zichtbaarheid wordt hierdoor enorm vergroot en dat willen we graag. Voor het beheer van al je tweets en berichten kun je gebruikmaken van Hootsuit. Een handige tool voor het beheer van je social media platformen.
Youtube
Je zou het niet zeggen, maar youtube valt ook onder social media. Dit platform is uitermate geschikt om productpresentaties te tonen. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Coolblue.
Bing & andere zoekmachines
We hebben niet gezegd dat we anti-zoekmachines zijn, daarom is een goede indexatie bij bijvoorbeeld Bing een goede optie. Meld je aan bij Bing via: site aanmelden en gebruik net zoals bij Google de webmastertools om inzicht te krijgen van de indexatie.
Blog
Door het weggeven van kennis, zorg je ook voor verkeer naar je webshop. Als ik iets wil kopen ga ik eerst informatie zoeken over het product, daarna kies ik het product die bij mijn wensen past en daarna doe ik nog ff snel een prijsvergelijk om niet teveel te betalen. De webshop die mij goed informeerde blijft altijd in mijn achterhoofd en mocht deze site nu in de top 5 zitten met de laagste prijs zal ik eerder geneigd zijn om ook daar te kopen. Ze hebben namelijk mijn vertrouwen eerder gewonnen in het koopproces.
Acties
Zorg voor ludieke en originele acties. Een tiplijn is hier een voorbeeld van. Je zorgt ten eerste voor verkeer en door de reacties groeit je bereik en zichtbaarheid op internet. Wees creatief.
Verkoopsites
De welbekende verkoopsites zoals marktplaats en 2ehands, voor vele webwinkeliers het startpunt van hun onderneming geweest. Ook deze sites zijn nog steeds aantrekkelijk om op te adverteren.
Nieuwsbrieven
Op het moment dat je al een groot aantal klanten hebt, moet je ook goed voor deze klanten zorgen. Je weet vast wel hoeveel moeite het kost om klanten binnen te halen, dus als ze eenmaal binnen zijn, hou ze dan ook goed warm. Hierbij bedoel ik ook warm, dus stook ze niet te heet door te veel mails met aanbiedingen te sturen. Dan is het effect namelijk averechts en is de klant met 1 druk op de knop snel vertrokken. Voor het beheer van je nieuwsbrieven en de statistieken is het handig om Mailchimp in te zetten. Dit platform is handig in gebruik en vaak gemakkelijk te koppelen met uw webwinkel.
Reviews
Beoordelingen over uw webshop en/of producten vergroot niet alleen het bereik en zichtbaarheid, maar geeft de consument ook vertrouwen voor een aankoop bij u. (Mits de reviews positief zijn natuurlijk) Hiervoor kunt u uw eigen review systeem gebruiken in uw webshop maar ook diverse review sites zoals Trustpilot.nl kunnen u hierbij helpen.
Vergelijkingssites
Naast reviews geven vergelijkingsites ook informatie over het product en de prijs van het product. Vaak is dit interessant als uw prijs ook interessant is voor uw publiek.
Affiliates
Om bezoekers te trekken kun je zorgen voor links vanuit andere websites naar uw webwinkel. Via Affiliatenetwerken heb je al gauw een groot bereik maar geef je een deel van de omzet af. Indien je de luxe hebt dat je een eigen affiliate systeem hebt in het webwinkelsysteem, dan kun je goedkoop je vrienden/bestaande klanten aansporen om je webshop te promoten in ruil voor een korting of leuke attentie. Social Media is ook nu weer uitermate geschikt voor een groter bereik.
Betaald adverteren
En als laatst in dit rijtje de aloude en bekende advertentie. Je kan via de zoekmachines adverteren, via diverse advertentie aanbieders, maar ook via de social media kanalen. Het voordeel bij social media is vaak dat je gerichter op je doelgroep kan adverteren en de advertentie kosten hiermee omlaag kan brengen.
Gelukking zijn er tal van mogelijkheden om bezoekers in je webshop te krijgen en zijn we niet geheel afhankelijk van Google. Dit geeft nog een goed toekomstperspectief voor de kleinere webshops.
Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel, neem dan contact op met www.webwinkelstarten.be