Optimaliseer je webwinkel voor meer bezoekers

 15-05-2013  Hoe een webwinkel beginnen

Om meer bezoekers te krijgen op je webshop, kan je bijvoorbeeld adverteren of ervoor zorgen dat je een betere positie in de google zoekresultaten krijgt. Een goede positie in google geeft gratis extra verkeer naar je site, en als de conversie op de site goed is behaal je hier dus meer omzet, zonder extra kosten. Maar hoe kom je nu hoger bij google terecht? Dit hangt natuurlijk erg af van je concurrentie, bij een hogere concurrentie zal je veel moeten doen om een goede positie te krijgen. Er is dus in de meeste gevallen veel werk aan (web)winkel.

Stappenplan

  1. Maak voor jezelf een stappenplan en hou deze goed bij, in de toekomst zul je deze vaak nodig hebben om nieuwe gegevens te verwerken en om je stappenplan daarop aan te passen. In dit stappenplan geef je aan welke werkzaamheden je periodiek gaat doen en welke gegevens je gebruikt (keywords, links, sites, etc.)

Stel: de webwinkel is reeds online maar heeft nog weinig verkeer.
wat we willen weten is:

  • Waar bevindt mijn doelgroep zich?
  • Op welk tijdstip is mijn doelgroep online?
  • Waar zoekt de doelgroep van de webwinkel naar?
  • Welke zoekopdrachten gebruikt de doelgroep?

Deze gegevens kunnen we halen uit reeds gepubliceerde cijfers, maar vooral uit Google Adwords. Omdat google Adwords specifieker voor jou webwinkel kan gelden zijn de gegevens die je hieruit kan halen een stuk relevanter en betrouwbaarder dan algemene gegevens.

  1. Start dus direct nadat uw webshop online is gegaan een Google Adwords campagne. Na ongeveer 3 maanden kun je hier betrouwbare gegevens uithalen, voor de optimalisatie van de webwinkel. Let wel op dat uw advertentiebudget hoog genoeg is om op elk tijdstip van de dag getoond te worden zodat u goed kan zien wanneer uw doelgroep online is.
  2. De antwoorden op de bovenstaande vragen haalt u uit de adwords resultaten en verwerkt u in het stappenplan, zodat u met deze gegevens de webshop kan optimaliseren.

Gegevens verwerken in de webshop

De gegevens die we verzameld hebben gaan we gebruiken om de webshop te optimaliseren.

  1. Verwerk de keywords in de:
    • Productnamen
    • Productomschrijvingen
    • Afbeelding benamingen (alt-tekst)
    • Pagina title (metatags)
    • Meta description
    • Meta keywords
    • Url van de pagina
  1. Daarnaast is het nodig om deze keywords te verwerken in informatieve teksten over uw webwinkel. Deze teksten plaatst u op uw eigen webshop. Het is hierbij belangrijk dat u laat zien dat u kennis hebt van uw product.
  2. Voeg regelmatig nieuwe teksten toe
  3. Maak interne links van uw teksten naar uw producten
  4. Nadat u dit hebt aangepast genereert u een(nieuwe) sitemap die u bij google aanmeldt, google zal hierdoor uw webshop beter indexeren.

Wat betreft de webshop zijn we voorlopig klaar. Nu is het belangrijk om de webshop echt bekend te maken op het internet

  1. Probeer met de gegevens die je hebt teksten te plaatsen in blogs, persberichten en forums waar je doelgoep zich bevindt.
  2. Reageer ook op vragen die gesteld worden over uw product in blogs en forums. En verwerk hierbij eventueel een link naar uw webshop.
  3. Maak een Facebook fanpage en Twitter account aan waar u regelmatig berichten op plaatst. Deze berichten mogen weer een link bevatten naar uw product.
  4. Open een facebook webwinkel en plaatst hier een aantal producten in.
  5. Upload uw producten naar Google shopping en activeer uw shopping account in Google Adwords
  6. Maak een Youtube account aan en plaats hier video’s van uw producten.
  7. Embed deze video’s ook bij uw productomschrijvingen en op uw Facebook fanpage.
  8. Plaats antwoorden van veelgestelde vragen in de webwinkel.
  9. Geef u bedrijfsadres op in Google Maps
  10. Probeer reviews over uw producten te ontvangen en plaats deze op uw webshop bij het product

Linkbuilding

    1. Probeer doormiddel van:
      • startpagina’s
      • sites van leveranciers
      • facebookpagina’s van u en van andere(tijdlijn berichten)
      • twitter
      • blogs
      • forums
      • persberichten
      • interviews
      • dmoz.org
      • sites van vrienden (affiliates)
      • etc.

links te krijgen naar uw webshop, let hierbij wel op dat de site of webshop gerelateerd is aan uw webwinkel.

Enkele suggesties:

startkabel.nl
2link.be

Landingspagina’s

Hebt u meerdere domeinnamen?

  1. Maak per domeinnaam een aparte pagina met informatieve tekst en een link naar uw webwinkel of product.

Affiliates

In uw webwinkel zit een affiliate systeem, hiermee maakt u links voor andere websites aan waar een extra code in verwerkt zit. Via deze code kan het systeem zien wie deze url op zijn/haar site heeft staan. Bij een aankoop die gedaan is door deze link, kan je de eigenaar van die site belonen met een percentage van de omzet.

  1. Stel een actie op waarbij uw (facebook) vrienden uw site kunnen promoten met de affiliate link en waarbij ze een beloning krijgen per gemaakte order via de affiliate link.

Social media

  1. Verzin acties voor het doorsturen/liken van uw producten/webshop op facebook
  2. Promoot uw acties via Twitter

Nieuwsbrieven

  1. Verstuur regelmatig nieuwsbrieven
  2. Plaats oude nieuwsbrieven in een archief op de webshop

Betaald adverteren (betaald)

  1. Optimaliseer uw Adwords campagne en laat deze constant draaien. U haalt hier weer genoeg informatie mee op om uw webshop te verbeteren.
  2. Indien u die nog niet had opgestart, adverteer ook met banners

Re-marketing (betaald)

  1. Via de module Google re-marketing en diverse formaten banners is het mogelijk om te adverteren op het advertentie netwerk van google. Re-marketing is een methode om advertenties van uw webshop te plaatsen op advertentie plekken van google nadat de bezoeker uw webshop bezocht heeft. Hierdoor herinnert u uw bezoeker aan uw website.

Affiliate netwerken (betaald)

  1. Gebruik affiliate netwerken om sneller bekendheid te krijgen

Vergelijkingsites (betaald)

  1. Upload uw producten naar de diverse vergelijking sites

Alles gedaan? U bent nog niet klaar

  1. Hebt u eenmaal resultaat geboekt dan is het nog steeds belangrijk om bovenstaande zaken te herhalen en te verbeteren, links kunnen verwijderd worden, sites verdwijnen en de wensen van de doelgroep veranderen.

Een webwinkel hebben is niet zo moeilijk maar een webwinkel goed draaiend houden is een ander verhaal. Uw concurrentie is namelijk wereldwijd aanwezig en altijd actief…