Wat moet ik weten

 26-04-2013  Hoe een webwinkel beginnen

Webwinkel starten: kinderlijk eenvoudig of toch niet?

Velen zijn u al voorgegegaan en het wordt steeds eenvoudiger om een webwinkel te beginnen. U kan software huren/leasen om met een laag startkapitaal te beginnen en u hebt in principe geen winkelpand nodig. Het starten van een webshop is daardoor dubbel zo aantrekkelijk, laag risico en gemakkelijk te starten vanuit de zolderkamer of keukentafel. Maar vergis u niet, een goedlopende webwinkel vergt enorme inspanning en kennis op vele vlakken. Bent u ICT-er? Bent u een designer? Bent u een online marketeer? Bent u een helpdeskmedewerker? Bent u inpakker? Bent u een administrateur?

Dit zijn enkele voorbeelden waar u kennis van moet hebben om uw webwinkel efficiënt te kunnen beheren. Laat u dus goed informeren over de werkzaamheden van een webwinkel, en welke u het beste kan uitbesteden. Probeer specialisten in de arm te nemen die u adviseren en u verder kunnen helpen.

Bedenk goed of uw wel een meerwaarde hebt ten opzichte van reeds bestaande webwinkels, is uw service beter, is uw prijs aantrekkelijker of hebt u een speciaal assortiment?
Besteed het budget dat u hebt zoveel mogelijk aan marketing, dit is nl het allerbelangrijkste voor een winkel op internet. U kunt beter starten met een goedkoop webshop programma en goede resultaten boeken dan dat u een top webwinkelsysteem hebt en ergens in de middenmood hangt.
Hebt u eenmaal uw positie verdient dan kunt u uw webshop gaan uitbreiden/redesignen. Hierbij treft u meteen 2 vliegen in 1 klap; u hebt een goede positie en uw weet door ervaring precies wat uw klanten nodig hebben in uw webshop. Het zal u verbazen dat de wens van de klant anders is dan u in de eerste instantie dacht.

Verzending

Wie zorgt voor de verzending, is dit een partij die bij u en uw product past? En zijn de verzendtarieven aantrekkelijk voor u en uw klant? Hoe wilt u uw webwinkel beheren, doet u dit volledig zelf of met een partner? Zorgt u zelf voor online promotiemateriaal zoals banners en aanbiedingen of laat u deze maken?

En dan de producten in uw webshop…

Wie beheert de producten in uw webshop? Hebt u voldoende informatie en fotomateriaal, zijn de foto’s duidelijk en gedetailleerd, is de productomschrijving juist en voldoende, hebt u teksten geschreven voor uw producten die ook aantrekkelijk zijn voor de zoekmachines?
Door een goede en volledige invoer van product teksten kunt u vele klanten overhalen om te kopen.
Dit begint al bij de resultaten van google, als uw teksten in de zoekmachine optimaal zijn zal de klant naar u komen voor informatie, eenmaal in uw webshop moet u de klant overtuigen van het product, uw diensten en uw betrouwbaarheid.

Win betrouwbaarheid met goede betaalmethodes zoals Mistercash, Ideal, of Paypal. Zorg voor een beveiligde omgeving (SSL verbinding) en het liefst ook een keurmerk. Keurmerken geven voor de online consument vaak de doorslag om iets bij u te kopen. Zorg voor een snelle klantenservice (met chat) en maak het de klant gemakkelijk om contact met u op te nemen of om de voorwaarden te bekijken. Hebt u de mogelijkheid om fysiek een locatie aan te bieden voor het ophalen of retourneren van producten, zorg hier dan voor, dit verhoogt de conversie van uw webwinkel aanzienlijk.

Marketing

Wat wil u doen om uw bestaande klanten te behouden? Stuur nieuwsbrieven, maak speciale aanbiedingen en leg uw klant in de watten. Een bestaande klant is nl met minder inspanning te behouden dan het werven van een nieuw klant.

Dit zijn enkele belangrijke aandachtspunten voor een goede webshop, gelukkig hoeft u niet alles opnieuw uit te vinden en zijn er diverse gespecialiseerde partijen die u niet alleen kunnen adviseren maar ook uw webshop kunnen leveren en promoten.