Vakantie melding webshop

 20-07-2020  Informatie

Voor velen is de vakantietijd weer aangebroken en willen we graag een aantal dagen weg.
Maar hoe moet dat met de webshop die 24/7 open is?

Sluiten

U kunt de webshop natuurlijk volledig sluiten, maar dat kost omzet. En omdat de webshop voor een langere periode gesloten wordt, zal niet alleen de klant een negatieve ervaring beleven, maar ook de zoekmachines. Deze kunnen op dat moment die webshop niet volledig indexeren en zelfs de pagina met de gesloten melding indexeren die langer in de indexatie blijft staan dan dat de webshop gesloten is. Niet de ideale situatie dus. Vergeet ook niet om uw advertentiecampagnes te pauzeren, anders betaalt u voor verkeer die niet eens de webshop in kan.

Open houden

De enige optie lijkt dus te zijn: webshop open houden.
Indien u de mogelijkheid hebt om de verzend(afdeling) open te houden, dan merkt de klant niks van een vakantiesluiting, immers de bestellingen worden normaal verwerkt. U kunt er ook voor kiezen om alleen op bepaalde dagen te verzenden, die u meldt net voor het afrekenen, bij de winkelwagen inhoud. (zo laat mogelijk maar net niet dat de klant als zijn gegevens al heeft moeten invullen).
Vele van de startende webwinkels zullen hun orders pas kunnen verwerken zodra ze weer terug zijn van vakantie. Vaak gaat dit om een periode van langer dan 2 weken. Dit is erg lang en een klant wil zijn product graag snel hebben. Vermeld dit altijd duidelijk voordat de klant teveel handelingen heeft moeten doen om zijn bestelling compleet te maken, dit om een erg negatieve ervaring te voorkomen. Een andere tactiek kan zijn om geen melding te geven en de klant normaal te laten bestellen. U verwerkt dagelijk uw emails op uw vakantie adres en geeft aan dat de bestelling niet direct geleverd kan worden en geef de klant de verwachte verzenddatum of de mogelijkheid om te annuleren. Dit vergt meer werk maar een groot aantal klanten zullen de bestelling door laten gaan, er is immers al betaald.

Negatief

Om de toch wat negatieve ervaring van een vertraagde verzending op te vangen kunt u de klant verleiden met een korting of gratis product/verzending. Uw klant is meestal gevoelig voor dit soort acties en kan de aanbieding verkiezen als compensatie van de vertraagde levering, ook al verzendt de concurrent wel direct.

Daarnaast is het verstandig om regelmatig toch het emailverkeer te controleren tijdens uw vakantie. Hierdoor blijft u op de hoogte van de gebeurtenissen in uw webshop en kunt u toch reageren op reacties/vragen van klanten. Een automatische reply geeft u hierbij wat meer speling in de reactietijd. Dit is vaak in te stellen in uw emailprogramma (zie bijvoorbeeld outlook)

Gelukkig heeft de consument ook begrip voor de vakantieperiode en is het in diverse branches ook rustiger.
De vakantietijd zorgt voor een lagere omzet maar met een frisse start haal je die in september weer in!

Out of Office reply

Het is wel zo fijn voor uw klanten, om te weten wanneer u het emailbericht kan beantwoorden. Op vakantie wordt er toch vaak gewerkt en een email beantwoorden is vaak snel gedaan en geeft toch die extra service. Maar u verdient uw vakantie ook dus meldt de klant ook bij het emailverkeer dat u op vakantie bent met een out of office reply. Zo stelt u uw reply bericht in:

  1. Login op uw webmail: webmail.uwdomeinnaam.nl
  2. Ga naar instellingen
  3. Klik onder instellingen op filters
  4. Klik op de + om een filter toe te voegen
  5. Stel uw filter en reply bericht in

vakantie melding

Alvast een fijne vakantie gewenst.