Er wordt vaak gezegd dat het starten van een webwinkel makkelijker is dan het starten van een fysieke winkel. Helaas is dat niet waar! De tijd van “zet je webwinkel online en wacht op kopers” is reeds voorbij. U dient serieus over een marketing plan na te denken en het beste is om uw budget hier zoveel mogelijk aan te besteden. De investering zult u in een later stadium dubbel terug verdienen.
Starters berekening
Indien u geen investeerders hebt, wat in de meeste gevallen zo is, hebt u vaak een beperkt budget voor de aanschaf van uw webwinkelsysteem, marketing en uw productinkoop. Ik weet niet wat uw budget is en wat hiervan overblijft na de productinkoop, maar de aanschaf van een redelijk goede standaard webwinkelsysteem zoals; magento kost al gauw € 2000,- tot € 3000,-. Als u nog een budget over had van € 5000,- na inkoop van uw goederen, blijft hier dus nog een bedrag over van € 2000,- voor uw marketing van uw webshop. Normaal gesproken duurt het minimaal een jaar voordat er echt iets verdient gaat worden via de webshop. Het duurt zelfs 3 jaar voordat de webshop winstgevend gaat worden. Uw budget van € 2000,- zal dus in de eerste instantie bedoeld zijn om bekend te geraken op internet en daar een positie te verwerven.
We gaan ervan uit dat binnen de 6 maanden er genoeg omzet gemaakt zal worden om te herinvesteren in uw marketingcampagne. We verdelen het budget van € 2000,- dus over de eerste 6 maanden, hierbij hebben we ongeveer 320 euro per maand te besteden. Dit is erg weinig, aangezien het verstandig is om direct Google Adwords te starten, waarvan het klikbudget minimal 200 euro per maand is (afhankelijk van je concurrentie) en met dit budget kun je enkel naamsbekendheid creëren via Google Adword ipv dat je productpromotie gaat doen om omzet te genereren. De overgebleven 120 euro dien je verder nog te investeren in linkbuilding, social media en zoekmachine optimalisatie. Als je dit niet zelf kunt doen, dan is het niet haalbaar om hier het maximale uit te halen, aangezien het inhuren van deze diensten ook minimaal 40 euro per uur zal kosten.
Uw budget is bij € 2000,- dus erg beperkt. U zult dus de inkoop van uw goederen moeten reduceren of u moet de kosten van de aanschaf van uw webshop beperken. Kostenreductie op de aanschaf van uw webshop betekent vaak; inleveren op functionaliteiten in uw webshop, of u huurt een webshop. Het huren van een webwinkel is hierbij een goed alternatief, in vele gevallen zelfs beter dan de aanschaf van uw eigen webwinkel. U hebt namelijk geen extra hostingkosten, onderhoud en u ontvangt de nieuwste functionaliteiten die u anders had moeten laten programmeren.
Webwinkel software huren
Bij het huren van een webshop van ongeveer 60 euro per maand blijft er een aanzienlijk groter budget over voor uw marketing champagne. Bij de aanschaf van uw webshop had u € 2000,- over en als u een webwinkel huurt hebt u een budget over van € 4500,-. En dat terwijl u alle functionaliteiten van uw webwinkel behoudt. U verdubbelt uw budget dus aanzienlijk. U kunt nu dus meer investeren in google adwords voor productpromotie en u kunt de zoekmachine optimalisatie volledig gaan benutten. Dit geeft u meer zichtbaarheid in de zoekmachines en dus meer omzet die u kunt herinvesteren voor verbetering van uw marketing of uitbreiding van uw webshop.
Ook wordt de webshop eerder winstgevend door lagere investering in de software en hogere en snellere ranking in de zoekmachines.
Webwinkel beginnen
Het lijkt dus gemakkelijk om een webwinkel te starten maar in vele gevallen is uw concurrentie honderd malen groter en hebben ze reeds een betere positie en een groter marketing budget, aangezien zij al de opstartkosten hebben gehad en ze al omzet draaien.
Bedenk dus goed wat u met uw budget doet, investeer serieus in uw marketingcampagne, dit is nl belangrijker dan de fancy functionaliteiten in uw webwinkel. Daarnaast is deze indicatie gebaseerd op doe-het-zelf marketing en zijn de kosten hoger als u de diverse diensten moet uitbesteden.
En denkt u dat een budget van 150 euro voor Adwords of marketing genoeg is? Dit kan genoeg zijn als u regionaal wilt adverteren, maar voor nationaal adverteren en met een redelijk goede positie is dit niet haalbaar.
Helaas zien we nog te vaak dat startende webwinkeliers de kosten (zoals hierboven aangegeven) voor marketing te hoog vinden. Deze webwinkeliers bezuinigen op het belangrijkste deel van hun bedrijf, omdat ze denken dat de online klant vanzelf bij hun terecht zal komen. Dit was vroeger zo maar met de huidige concurrentie helaas niet meer.